De nieuwe speed pedelec van Kalkhoff

KALKHOFF INTEGRALE
VAN EEN ENKELE BRON, UIT EEN ENKELE BRON
Innovatie, Integratie, Inspiratie: De nieuwe Kalkhoff Integral is een statement. Het recept voor succes is zowel simpel als exclusief: Kalkhoff gebruikt de vrijheid om het chassis en aandrijfsysteem te ontwikkelen. Het wordt alleen een podium voor een technisch kunstwerk als alles, tot op het laatste detail, op elkaar is afgestemd.

http://www.kalkhoff-bikes.com/de/neu-1516/kalkhoff-integrale.html

 

Collage 2015-05-18 15_54_28

 

Ook in ons assortiment, SQ lab zadels

SQlab 621 active

Een zadel moet passen, net als een paar schoenen!

SQlab heeft als eerste zadelleverancier een zadelbreedtemeetsysteem ontwikkeld waarmee de afstand tussen de zitbotjes gemeten kan worden om zo de juiste zadelbreedte te bepalen. Alle SQlab zadels zijn verkrijgbaar in maximaal vier verschillende breedtematen.

Minder druk is meer vrijheid!
Het SQlab stapzadelsysteem levert een verlaagde zadelneus en dus ook meer ruimte voor de gevoelige gebieden – voor zowel mannen als vrouwen.

Rugvriendelijk!
Alle SQlab zadels zijn verkrijgbaar met active technologie.

Comfortabel – Efficiënt – Rugvriendelijk

Testwinnaar!
Al vanaf het begin was en is SQlab het meest succesvolle zadelmerk in de tests van Duitse vakbladen.

Experts
“Als uroloog en extreme biker weet ik hoe belangrijk het zadel is. Daarom heb ik samen met SQlab het zadelbreedtesysteem en het stapzadelconcept ontwikkeld.” Dr Stefan Staudte

“De rugvriendelijke active technologie is gewoon briljant. De over miljoenen jaren ontwikkelde biomechanische beweging wordt hierdoor overgedragen aan het zadel.” Dr Markus Knöringer

 

 

Vragen over de elektrische fiets

We zijn in Nederland inmiddels de 1 miljoen gepasseerd: de elektrische fiets wint aan terrein en dat is logisch: fietsen op een elektrische fiets is lichter dan op een gewone fiets. Wie wil er nu niet het hele jaar door comfortabel en prettig fietsen? Het assortiment is de laatste jaren flink uitgebreid. Jong en oud kan nu onder meer kiezen uit elektrische stads-, sport-, vouw-, moeder-, elektrische bakfietsen en E-mountainbikes.

DE ELEKTRISCHE FIETS

De elektrische fietsEen elektrische fiets is een fiets met een elektromotor die u tijdens het fietsen ondersteunt bij het trappen. De techniek die hierbij komt kijken is uitgebreid en ontwikkelt zich in een snel tempo. Daarnaast zijn er zo veel modellen en uitvoeringen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Voor ons als BOVAG een reden om voor u alles eens op een rijtje te zetten.

Voor alle onderdelen die voor een elektrische fiets belangrijk zijn, hebben wij voor u ‘koopwijzers’ geschreven. Deze staan boordevol feiten, adviezen en tips.

OVER DE ACCU

De accu elektrische fiets koopwijzer vertelt u alles over de soorten accu’s die de elektrische fiets van stroom voorzien en waar deze op de fiets zijn bevestigd.

OVER DE MOTOR

Op welke plek bevindt zich de motor die de trapondersteuning levert en welke invloed heeft de plek op bijvoorbeeld het onderhoud. U leest het in de koopwijzer motor elektrische fiets.

OVER VEILIGHEID

In de koopwijzer veiligheid elektrische fiets leest u hoe diverse systemen ervoor zorgen dat de fiets zich aanpast aan u zodat u veilig kunt fietsen en rustig kunt opstappen.

OVER DE ACTIERADIUS

Welke zaken beïnvloeden de afstand die u kunt fietsen zonder uw accu tussentijds op te laden en hoe bepalend is uw rijgedrag. U leest het in de koopwijzer actieradius elektrische fiets.

OVER RIJPROGRAMMA’S EN VERSNELLINGEN

Wat zijn rijprogramma’s en hoe werken versnellingen bij een elektrische fiets. U vindt de antwoorden in de koopwijzer rijprogramma’s en versnellingen van een elektrische fiets.

VRAAG ADVIES

Wanneer u een elektrische fiets koopt, is het belangrijk om er een te kiezen die precies bij u past. Naast de technische aspecten van de elektrische fiets spelen uw budget, wensen en eisen een belangrijke rol.

 


 

 

 

Een nieuw soort elektrische fiets, de high-speed e-bike

EEN NIEUW SOORT ELEKTRISCHE FIETS

De high-speed e-bike is een nieuw soort elektrische fiets. Een gewone e-bike levert trapondersteuning tot 25 km/u. De high-speed e-bike ondersteunt uw trapbeweging echter tot 45 km/u. Door de verhoogde snelheid is de high-speed e-bike een interessant vervoermiddel voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer.

EISEN TOT 2017

Tot 1 januari 2017 gelden de volgende regels voor de high-speed e-bike:

  • • U bent tenminste 16 jaar
  • • U bezit een AM- of B-rijbewijs
  • • De high-speed e-bike is WA-verzekerd
  • • U mag maximaal 25 km/u rijden
  • • U moet op het fietspad rijden
  • • U hoeft geen helm te dragen

KAN IK AL EEN HIGH-SPEED E-BIKE KOPEN?

Ja, er zijn nu al high-speed e-bikes verkrijgbaar. De high-speed e-bike past echter nog niet goed binnen de Nederlandse wetgeving. Daarom gelden moment

eel de regels van de snorfiets.

High-speed e-bike

IS HET NOG WEL EEN FIETS?

Nee. Volgens de Nederlandse wetgeving is de high-speed e-bike een snorfiets, omdat het een motor heeft van meer dan 250 Watt en/of de ondersteuning niet stopt bij een snelheid van 25 km/u en u zonder meetrappen een snelheid van maximaal 25 km/u kunt bereiken.

AAN WELKE EISEN MOET IK VOLDOEN ?

U moet aan dezelfde eisen voldoen als wanneer u een snorfiets wilt rijden (zie de regels aan de voorzijde). De high-speed e-bike moet bijvoorbeeld voorzien zijn van een blauw kentekenplaatje. Let op: u mag niet harder rijden dan 25 km/u.

IS DE TOPSNELHEID VAN DE HIGH-SPEED E-BIKE BEGRENSD OP
25 KM/U?

Nee. De trapondersteuning stopt bij 45 km/u. U kunt dus sneller rijden dan de limiet voor snorfietsen, maar dat mag niet op de openbare weg. De high-speed e-bike past dus eigenlijk nog niet binnen de Nederlandse wetgeving.

KOMT ER NIEUWE WETGEVING?

Ja. Vanaf 1 januari 2017 veranderen de Europese regels. Vanaf dat moment gelden voor de high-speed e-bike de regels die ook gelden voor een bromfiets. Dan heeft u een geel kentekenplaatje nodig en mag u maximaal 45 km/u. Of u dan ook een helm moet dragen is nu nog niet duidelijk.

MAG IK MET EEN HIGH-SPEED E-BIKE OP HET FIETSPAD?

Tot 2017 moet u met de high-speed e-bike op het fietspad rijden. Na 2017 kan dat veranderen. De overheid onderzoekt nu, samen met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), ANWB, de Fietsersbond, BOVAG en RAI Vereniging, welke plek op de weg verantwoord en veilig is.

WAT VERANDERT ER DAN NOG MEER?

De overheid en bovengenoemde organisaties doen ook onderzoek naar andere voorwaarden en regels. Het gaat onder meer om de vraag of er een helmplicht nodig is en op welke manier reeds verkochte high-speed e-bikes een geel kentekenplaatje moeten krijgen.

Gazelle presenteert e-bike met iconisch design

Unieke integratie van topdesign en rijcomfort

Gazelle presenteert de Gazelle Concept E-bike by Giugiaro Design. De e-bike is uniek, omdat voor het eerst internationaal vermaard topdesign en optimaal Hollands rijcomfort met elkaar zijn verenigd. In opdracht van Gazelle ontwierp de gerenommeerde designstudio Giugiaro Design een concept e-bike waarbij design en rijcomfort perfect met elkaar zijn verenigd. “Er zijn een aantal universele trends die van grote invloed zijn op de mobiliteitsbehoefte van consumenten; urbanisatie, aandacht voor het milieu en een gezonde levensstijl. De Europese consument maakt daarom in toenemende mate gebruik van de fiets als vervoermiddel, zowel recreatief als functioneel (woon-werk verkeer). De eisen die de consument aan zijn fiets stelt hebben tegenwoordig niet alleen betrekking op comfort, functionaliteit en kwaliteit maar ook op een modieus design. Met de Gazelle Concept E-bike by Giugiaro Design zetten we de volgende vernieuwende stap in het evolutieproces van de e-bike”, aldus Ferdi Ertekin, marketing manager van Gazelle.

De e-bike is de samensmelting van Gazelle’s ervaring in optimaal Hollands fietscomfort en Guigiaro Design’s stijlvolle ontwerp. Gazelle bracht haar deskundigheid in op het gebied van rijcomfort, functionaliteit en kwaliteit. Giugiaro Design ging met deze ergonomische uitgangspunten aan de slag om tot een e-bike te komen met een futuristisch en functioneel design. Het resultaat is een revolutionaire e-bike: een elegant design met internationale allure en de Gazelle standaarden voor rijcomfort, functionaliteit en kwaliteit.

Nicola Guelfo, chief designer van Guigiaro Design: “De nieuwe e-bike is de perfecte integratie van comfort en design. Het betreft niet een eenvoudige samenvoeging van verschillende onderdelen, maar een harmonieus geheel. De accu en de motor bijvoorbeeld zijn nu niet slechts een toevoeging, maar zijn geïntegreerd in het frame.”
Eind 2015 brengt Gazelle dit topdesign van Giugiaro in zeer beperkte oplage op de markt.
De conceptbike dient voor Gazelle, net als eerdere conceptfietsen voor inspiratie en innovatie voor haar e-bike consumentenlijn.

10419940_791255070927067_2078312577298224989_n

 

 

E-bike steeds hipper en sneller

E-bike steeds hipper en sneller

De high speed e-bike kan tot 45 km/u

De high speed e-bike kan tot 45 km/uNOS/Heleen Ekker  Door redacteur Heleen Ekker
Steeds jonger zijn ze, de mensen die op een elektrische fiets stappen. Niet alleen fabrikanten zijn daar blij mee, ook de overheid wil die ontwikkeling stimuleren.
Zo zijn er allerlei subsidies voor mensen die een e-bike willen kopen voor woon-werkverkeer. En in de noordelijke provincies wordt nu geprobeerd om middelbare scholieren aan de elektrische fiets te krijgen.
Dit najaar begint in de regio Groningen-Assen een proef op een aantal scholen. 240 leerlingen krijgen de mogelijkheid een tijdje een elektrische fiets uit te proberen. Als dat bevalt, kunnen ze er daarna eentje aanschaffen tegen gereduceerd tarief.
20 kilometer
Met het project wil de overheid erachter komen of jongeren afstanden tussen de 6 en 20 kilometer naar school met de e-bike willen afleggen. Verder moet blijken hoe de scholieren het best daartoe kunnen worden gestimuleerd.
De hoop is dat de e-bike de scholieren uit het openbaar vervoer houdt. Vooral in Groningen zijn treinen en bussen tijdens de spits nu vaak overvol, vooral met jongeren. Het ov is daardoor geen aantrekkelijk alternatief voor automobilisten.
De proef wordt volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu met belangstelling gevolgd door andere Nederlandse regio’s.
High speed pedelec
Niet alleen rijden er steeds meer elektrische fietsen in Nederland – het zijn er inmiddels 1,3 miljoen – een andere ontwikkeling is dat fabrikanten steeds snellere elektrische fietsen op de markt brengen. De snelste variant, de ‘high speed pedelec’, haalt snelheden tot 45 kilometer per uur.
Bij dit voertuig is een kenteken verplicht en moet de berijder ten minste 16 jaar zijn. De gedachte is dat deze fietsen vooral geschikt zijn voor woon-werkverkeer, als alternatief voor de auto. Inmiddels zijn er meerdere modellen op de markt.
Deze fietsen, zo is de gedachte, kunnen vooral doorrijden op speciale fietssnelwegen. Op verschillende plekken in het land zijn al dergelijke wegen gerealiseerd, waar je flink kunt doortrappen. Tussen Amsterdam en Almere is er zelfs een ‘electric freeway’, die vooral is bedoeld voor e-scooters en e-bikes. Met subsidie kunnen forensen tussen Almere en Amsterdam goedkoper elektrische fietsen aanschaffen, waaronder de high speed pedelec.
Veiligheid
Deze ontwikkeling plaatst de overheid wel voor een dilemma. Kenners plaatsen namelijk een kanttekening: de veiligheid. Een fiets waarvoor je eigenlijk een speciale snelweg nodig hebt, kan die wel op een gewoon fietspad? En zou een helmplicht voor deze supersnelle fietsen niet verstandig zijn?
De Nederlandse Fietsersbond vindt dat er strengere regels nodig zijn voor de high speed-fietsen. In ieder geval zouden de pedelecs wat de Fietsersbond betreft binnen de bebouwde kom niet op het fietspad mogen rijden.
Het ministerie studeert nu op deze en andere vragen. Eind september is er een nieuw overleg met onder meer de Fietsersbond en de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging. Later dit jaar komt het ministerie dan mogelijk met voorstellen voor nieuwe regelgeving.

 


 

Hoe haalt u het maximale bereik uit uw elektrische fiets?

Veel mensen vragen zich af hoe het bereik van de elektrische fiets zo hoog mogelijk te maken is. Hoe zorgt u er nou voor dat u die laatste 10 of 20 kilometer nog uit uw accu haalt? We geven een aantal goede tips.

1. Zorg ervoor dat uw accu vol is wanneer u vertrekt
Deze tip ligt natuurlijk voor de hand, maar zorg ervoor dat uw accu volledig opgeladen is bij vertrek. Een goed idee is om de accu pas van de lader te halen als u daadwerkelijk op de fiets stapt (een accu die vol was, maar een tijdje niet                                                                                       aan de lader heeft gezeten zal van zichzelf al enige spanning verliezen)

2. Trap harder mee
Door de ondersteuning in een lagere stand te zetten bespaart u veel stroom. De kracht die u met spierkracht in de trappers zet hoeft immers niet meer door de accu geleverd te worden. Hiermee kunt u eenvoudig het bereik behoorlijk vergroten. Ook wanneer u de ondersteuning nog vrij hoog hebt staan helpt het om zelf meer kracht te zetten.Het minder gebruiken van de ondersteuning bij het wegfietsen vanuit stilstand en bij heuvels levert een groot extra bereik op. Dit zijn namelijk de momenten dat uw elektrische fiets het meeste vermogen van uw accu vraagt. Door zelf op deze momenten extra krachtig mee te trappen bespaart u veel energie.

3. Rustig aan!
Luchtweerstand of tegen de wind in fietsen is een belangrijke factor bij het fietsen op hogere snelheid. Als u het bereik van uw accu wilt vergroten, fiets dan langzamer. Het scheelt een hoop extra energie.

4. Hou de banden op spanning
Misschien verwacht u het niet, maar een goede bandenspanning kan een enorm verschil maken in het uiteindelijke bereik van uw elektrische fiets. Veel banden van elektrische fietsen kunnen tussen 4 en 5 bar opgepompt worden, maar worden in de praktijk op een lagere spanning gereden. U merkt dit met name in comfort. Een fiets met te zachte banden kan een beetje gaan zwalken over hobbels of in bochten en bij te hoge spanning voelt de rit net iets te hard.

5. Zorg goed voor uw accu
Indien mogelijk, sla de accu dan binnenshuis op in een ruimte die niet te koud is. Kamertemperatuur is prima. Wanneer u de elektrische fiets in de winter niet gebruikt, zorg er dan voor dat u de accu elke maand een keer volledig oplaadt. U kunt uw accu beschadigen wanneer deze compleet leegloopt. Sommige accu’s zullen zelfs niet eens meer willen opladen met volledig lege cellen! Probeer ook de accu niet langer dan 24 uur aan de lader te laten zitten. Als u de accu niet gebruikt kunt u hem na een tijd altijd nog even kort bijladen.

6. Vervang de oude accu
Zelfs de meest moderne accu’s verliezen na een aantal jaren hun maximale oplaadcapaciteit. Haalde u eerst nog met gemak 60 kilometer op een lading, twee jaar later kan dat al 20% lager liggen, onder de 50 kilometer. Hier kunt u zelf niets aan doen, maar is het gevolg van veroudering van de accu. De economische levensduur van een elektrische fietsaccu ligt gemiddeld rond drie jaar (Lithium-ion). De modernste accu’s (LiFePO4) gaan langer mee (tot 10 jaar), maar hebben ook last van vermogensverlies. U doet er goed aan om uw accu daarom binnen drie jaar te vervangen en af te schrijven.

7. Hou de ketting gesmeerd
Dit vergroot uw efficiëntie bij het kracht zetten op de pedalen. Als u een motor op de trapas heeft, zoals de Bosch-motoren, dan verhoogt u de efficiëntie van uw motor zelfs ook

De Tour begint weer!!!!!

Doe mee aan de tourpool van Kliknieuws

De regionale nieuwsbladen Udens Weekblad, Stadskrant Veghel, Weekblad Regio Oss, Weekblad regio ‘s-Hertogenbosch en De Maas Driehoek houden weer de traditionele Tour de France pool. Het is belangrijk om bij deelname aan te geven wat uw regio is.

Alleen mensen die in het verspreidingsgebied van één van de vijf weekbladen wonen, mogen aan het Tourspel meedoen. Per persoon mag slechts één inschrijfformulier worden ingevuld. Door een wachtwoord te kiezen heeft men altijd toegang tot het eigen deelnameformulier.

Deelnemers aan het Tourspel stellen zelf een ploeg samen van tien renners en vijf reserverenners. De ploeg van tien renners levert elke dag punten op. Mocht tijdens de Tour de France een renner uitvallen, dan wordt die automatisch vervangen door de eerstvolgende reserverenner. Daarnaast is er een bonusvraag. Deze telt alléén mee als er twee of meer deelnemers aan het eind van het Tourspel, bij de verdeling van de prijzen, hetzelfde puntenaantal hebben. Deze bonusvraag luidt: hoeveel uur zit de winnaar van de Tour de France in totaal op de fiets?

Als er een ploegentijdrit wordt verreden dan worden deze niet meegenomen in de uitslag. Tijdens het samenstellen van uw team voor de Tourpool wordt hier ook niet om gevraagd. Deze pool maakt geen gebruik van ploegen alleen van individuele renners voor het spel.

Veel succes en vooral plezier met de Tourpool 2014.

Iedereen die zich inschrijft maakt kans op een geschreven en ook gesigneerd boek van Michael Boogerd. Van dit boek worden er maandag 7 juli twee weggegeven! Deze extra prijs wordt beschikbaar gesteld door Boekhandel Bert van der Heijden

De prijzen die men kan winnen komen hieronder te staan. De prijzen worden regelmatig aangevuld.:

Stadskrant Veghel

Udens Weekblad

Weekblad Regio Oss

De Maas Driehoek

Weekblad regio ‘s-Hertogenbosch

Deze tourpool is een initiatief van de Winter media groep.
Deelname is alleen toegestaan indien u in het verspreidingsgebied woont van de krant waarvoor u uzelf opgeeft.

"Onze" Kalkhoff Tasman City Impulse 8 wint in de klasse 2000-2500 euro bij de E-Bike test, gepubliseerd in de Telegraaf

“Onze” Tasman City Impuls 8 wint in de klasse 2000-2500 euro bij de E-Bike test 2014, gepubliceerd door de Telegraaf op zaterdag 5 april jl.

TESTRESULTATEN VAN DE KALKHOFF TASMAN CITY IMPULS 8

Prijs: € 2299,-                                                                             

Gewicht: fiets met accu 26,7 kg, accu 2,7 kg.

Accu:
Capaciteit:    405 Wh Materiaal: li-ion
Actieradius: 64km/15,8km per 100 Wh
Plaats accu:  achter de zitbuis.

Terugplaatsen accu door combinatie van gewicht en plaatsen in de houder net wat lastiger dan bij goed plaatsbare accu in de drager. Accu klemt vervelend. Door accu direct bij de middenmotor geen extra kabels nodig. Kwetsbare stekkerlader.

Display:
Mooi en uitgebreid display. Niet afneembaar.

Ondersteuning:
Kalkhoff gebruikt op deze fiets het impuls-systeem. De ondersteuning, met krachtsensor en motor bij de trapas, voldoet onder alle omstandigheden goed.
Ondersteuning voorzien van schakelhulp.
Als je schakelt, stopt de motor automatisch.
Hierdoor schakelt de versnelling altijd en gaat langer mee.
Motor licht hoorbaar.

Overige punten:
Goed rijdende fiets met stijf frame, lage instap en goede remmen. Kreeg in deze categorie de hoogste waardering van de testers.

Eindconclusie:
Fiets voldoet op bijna alle punten goed.
Dat gecombineerd met de hoge waardering van de testers maakt het de winnaar van categorie 2000-2500!